Een leven lang leren:
Bij Infortraining krijgen wij (gelukkig) regelmatig vraag naar
trainingen. De manager wil graag 'iets' doen met zijn/haar
medewerkers. Hij/zij wil verbeteren, wil hogere doelen halen en wil
zijn/haar team verder versterken.
Veel
vragen die we krijgen komen vanuit de afdeling. Tijdens de
eerste kennismaking blijkt al snel dat er vaak niet een
bedrijfsbreed ontwikkelplan is voor de medewerkers. Zeker in
afgelopen crisistijd lag de focus op het behalen van de omzet
en niet op de
gedachte om mensen te ontwikkelen voor de langere
termijn.
Terwijl wij toch toe gaan naar een maatschappij van 'een leven
lang leren'. De huidige snel veranderende maatschappij vraagt
flexibiliteit. Daarom zullen zowel het bedrijf als de medewerkers
flexibel moeten zijn en bereid moeten zijn om te blijven
ontwikkelen.
Naast het salaris, de telefoon en de auto van de zaak wordt
tegenwoordig steeds meer gekeken naar de ontwikkelmogelijkheden bij
een bedrijf. Dat is een duidelijke secundaire arbeidsvoorwaarde
geworden die medewerkers bindt aan een bedrijf. Daarbij ligt steeds
vaker de focus op persoonlijke ontwikkeling en minder op de
vaktechnische ontwikkeling.
Als organisatie wordt het dus steeds belangrijker om 'een leven
lang leren' onderdeel te maken van de bedrijfsvoering en zo
medewerkers te stimuleren zich te blijven ontwikkelen. Wat kan je
daar als bedrijf dan aan doen:
- Zorg voor een veilige omgeving waar men fouten durft te
maken
- Maak medewerkers bewust van de noodzaak om zich te blijven
ontwikkelen, zowel op vak inhoud en zeker ook op persoonlijk
vlak
- Stimuleer het geven en ontvangen van feedback
(zelfreflectie)
- Bespreek met de medewerker zijn/haar ambitie, wees daarbij
open over hoe lang iemand in de functie wil blijven en wat hij/zij
daarna wil gaan doen (POP gesprekken)
- Denk naast training ook aan job-rotation, projecten,
stages, intervisie, coaching etc om medewerkers te helpen zich te
ontwikkelen.
<< Terug